Monday, November 28, 2011


Hari ini 27hb Nov 2011 skuad banjir PBS 1 b'gerak ke Daerah Pasir Mas bagi menghulur bantuan tenaga di pusat pemindahan banjir Sek.Keb. Gelang Mas, Pasir Mas.Tugasan bermula seawal jam 10am bg penyediaan makan tengahari insyaAllah akn berakhir lewat mgrib selepas penyediaan makan malam kepada mangsa-mangsa banjir di daerah tersebut. Seramai 7 anggota unit 1 ( seorang lelaki & 6 orang perempuan) dibantu 3 anggota dari lain-lain unit.

Skuad PBS 1 telah memulakan tugas sejak 23hb Nov lagi dimana kami bekerjasama dengan anggota dari unit lain berkumpul di Ibu Pejabat BSMM Kelantan, diberi tugas menghantar kelengkapan dapur bergerak ke pusat pemindahan banjir seperti di daerah Mulong, Machang & Rantau Panjang. Tujuan set dapur bergerak dihantar adalah bagi memasak makanan untuk diberi kepada mangsa-mangsa yang berada disatu-satu pusat pemindahan. Set dapur bergerak ini dapat menyediaan juadah nasi berlauk kepada seramai 2500 orang dalam masa 2jam. Itu lah keistimewaan yang ada pada set dapur bergerak.

Tugasan anggota Unit 1 di pusat pemindahan SK.Gelang Mas, Pasir Mas berlanjutan pada keesokkan hari 28hb Nov dimana kami bergerak seawal pagi dari IPC BSMM Kelantan ke Pasir Mas bagi penyediaan makan pagi yang diminta oleh penduduk kampung yang berada dipusat pemindahan berkenaan. Admin blog dimaklumkan, tugasan dipusat pemindahan ini mungkin berlanjutan hingga ke lewat petang hari ini 29hb Nov atas permintaan pihak pengurusan pusat pemindahan SK.Gelang Mas. Atas semangat sukarela, anggota sama yang sebelum ini sudah seharian memasak sanggup berada dipusat pemindahan sehingga tugasan selesai yang berkemungkinan selepasa jumlah bilangan mangsa yang berada dipusat pemindahan ini berkurangan yang tidak memerlukan makanan tambahan bagi meneruskan kehidupan dipusat pemindahan ini.

Selamat menjalankan tugas diucapkan kepada semua anggota PBS Unit 1 yang bertugas di pusat pemindahan SK.Gelang Mas.

No comments: